SPIRAL TRIBE

20.01.2009 13:10

 

Známý soundsystém, který se do podvědomí lidí zapsal hlavně díky svým freeparties. Spiral Tribe se rozpadli v polovině 90. let a každý člen se vydal svou vlastní cestou. Měli 23 členů.

Spiral Tribe bylo volné seskupení lidí, kteří organizovali ilegální párty a venkovní raves a současně nahrávali a distribuovali vlastní tracky označené bílým pruhem. Byli součástí přechodu mezi rave scénou a „crusty“ subkulturou (squatující neohippies, anarcho-punkáči a „flákači“, kteří dostali své přízvisko díky zacuchaným vlasům – dreadům a taky tuláckému oblečení).

Ocitám se ve zchátralém squatě v severovýchodním Londýně a doufám, že se mi podaří udělat rozhovor se Spiral Tribe. Před deseti lety jste mohli na squat párty uslyšet reggae/dub nebo hippie rock, ale tento večer jsou to hutné techno-voodoo rytmy. V přízemí je rozmanitá směs lidí, kteří balí jointy nebo šňupou ketamin, mozek tlumící anestetikum. Užívají se pro něj i slangové názvy „baby food“ ( dětská výživa; protože uživatel upadá do stavu blažené netečnosti), nebo také God (Bůh; někteří jsou přesvědčení že pod vlivem ketaminu se setkali s Bohem). Mluvčí systému je Mark, který objasňuje jejich anarcho-mystické přesvědčení s prorockým leskem v očích. „Snažíme se udržet všechno ilegální, protože pro nás je ten pravý život mimo zákon. Loni v létě jsme dělali párty která se protáhla na 14 dní. Je to výmysl že člověk potřebuje spát. Zůstaň vzhůru a objevíš tu pravou realitu. Přestaň věřit té falešné realitě, která ti byla vtloukána od narození.“
Během týdne, kdy jsem sháněl členy systému pro rozhovor, byli zrovna Spiral Tribe na nějakou dobu indisponovaní, protože po rave párty na venkovském Wiltshire bylo 34 účastníků zatčeno, systémové dodávky zabaveny a zničeny, a telefonní linka, kterou používali ke zveřejňování parties odstřihnuta. Avšak systém se připravuje na zahájení non-stop ilegálních parties a tím pádem pravděpodobně i na více sporů s policií. Zahájením bylo Soundsystem City, konané dne 21.června (1992), obří rave poblíž Stonehenge – tradičně to bývalo letní festivalové místo pro hippies a pohanské ctitele, ale jen do té doby než tam policie před pár lety umístila v okruhu čtyř kilometrů zákaz vstupu. Spiral Tribe, podobně jako mnoho apokalyptických sekt, kombinují paranoidní teorie spiknutí s přáním navrácení ke zlatému ztracenému věku. Sami svoji filozofii nazývají „terra-technic“ a věří ve využití technologie k odtrhnutí prvopočáteční síly Země. „Podobně jako hudba z nezápadních zemí, je i techno založeno na harmonii a rytmu, nikoliv na melodii,“ říká Seb, jeden z členů systému. „Nesnažíme se dostat do budoucnosti. Snažíme se vrátit zpět tam, kde jsme byli předtím než to západní kultura všechno posrala.“

Převzato z Detail magazine, červen 1992

Postupem času se beaty staly tvrdšími a hudba živější. Noc se vrátila a s ní i polykači ohně a žongléři. Z ohromujícího davu jste mohli zaslechnout pískot, troubení a křik, který se rozléhal přes pustiny, přecházel do zmatených hektických rytmů a kvílejících elektronických zvuků vycházejících od Spiral Tribe soundsystému. Od toho dne jsem tím byl pohlcen.
Aztec na Camelford festivalu

Na začátku devadesátých let, kdy se Spiral Tribe z ničeho nic vynořili, dost komunikovali s mainstreamovými médii. Vydávali singly s tím že, reprezentují mnoho lidí – undergroundová scéna se na ně dívala obdivně, ale zároveň i podezřele...
Od Castle Mortonu a Canary Wharf raveu*1 začali zaujímat poměrně dost místa v masmédiích, jako mluvčí různorodé festivalové scény. Spiral Tribe a jejich soundsystém byli ve skutečnosti ve své době novým přírůstkem ve vyvíjející se festivalové scéně. Setkali jsme se s jejich třemi členy, kteří se zrovna v té době stáhli v Londýně do ústraní a jejich autobusy a dodávky (zároveň i domovy) byli zabaveny správními orgány. Po mnoha telefonátech nám bylo řečeno, at´ se vydáme do jisté ulice, nedostali jsme žádnou konkrétní adresu, a zrovna když jsme tam přišli, z dodávky se vynořili dva lidé :“Jste reportéři?“ Jo, odpověděli jsme a odebrali jsme se do „vypůjčeného“ domu na pokec. Nepadla žádná jména, žádné totožnosti, takže jsme mluvili s číslem 1,2 a 3.

Proč jste tak trvali na akci v Canary Wharf? Co na ní bylo tak důležité?
1: To byla ta prázdná, vlekoucí se masa betonovýho ... bordelu. Za ty peníze, co vyhodili na vybudování Canary Wharf mohli dát každému muži, ženě i dítěti v Británii 5 milionů liber. Můžete si to zkontrolovat, někdo mi ukázal celkovou částku, ověřte si to, utratili miliardy a miliardy liber úplně za nic. Věděli jsme, že toho na nás bude moc, ale prostě se to muselo udělat, zkrátka nás to přitahovalo. Dalším důvodem bylo, že nás vykopli ze Stonehenge a byli jsme vyhoštěni z venkova, tak jsme se rozhodli udělat to ve městě. A přemýšleli jsme, které město je nejblíž k Stonehenge? Když se podíváte na danou oblast, nejdřív jste na greenwichském poledníku. V okolí jsou široké lány neobdělaných polí. Sama Canary Wharf má opravdovou pyramidu se stroboskopem na vrchu.....Některý plánovaný zazobanecký stavby se nikdy ani nevystavěly....
Naproti přes záliv je Greenwichská observatoř, královnin palác a na vrcholku všeho, v centru toho chaosu je pole, obrovský otevřený travnatý prostor jako na venkově. Taky Mudchutská farma plná zvířat. Takže jednoduše, když jsme to viděli, i přesto že tam vedly jenom 2 silnice, věděli jsme, že se to musí uskutečnit, to bylo to pravé místo, ta energie kolem byla neuvěřitelná.
Prostě to bylo něco co jsme museli uskutečnit kvůli té energii, ne ani tak pro pozornost, kterou by to upoutalo.
2: Čistě kvůli té energii. Byla tak podobná té ve Stonehenge....

Pro lidi, co se k téhle scéně teprve dostávají. O čem hlavně Spiral Tribe jsou?
1: Je to jeden kmen, na počátku je spirála, opatrovatelka toho všeho, neustále se točící a zároveň táhnoucí všechno do sebe.... Jsme parta lidí vyrůstajících spolu, pořádáme parties, převážne free parties.

Vypadá to, že někteří lidé si myslí že jste nějaký druh sekty vyhýbající se povinnostem.
1: Jo, já vím, je to příšerný! Lidi si myslí různý věci.....

Takže věci se podle vás nějak „přihodí“ ?
1: Jo, vážně, prostě se necháme unášet tokem věcí.

Jak to všechno začalo – to si někdo sedl a řekl, tak a Spiral Tribe je na světě.....
2: No, nejdřív jsme museli sehnat vlastní výbavu a aparaturu, takže jsme přemluvili kámoše at´ vezme půjčku (která myslím ani nikdy nebyla splacena!). V té době jsme bydleli všichni na squatech, takže jsme začali pořádat squat párty, ty se pak rozrostly a vyvinuly, až jsme uspořádali párty v Amsterodamu. Po tom jsme protáhli návrat domů a ocitli jsme se na free festivalu v Anglii poblíž Stonehenge, Longstock, bylo to loni. Zrovna tam mnoho z nás získalo velmi duchovní formu cítění, všichni jsme –
1: Byl to super pocit být tam, to slunce, vycházející měsíc, příroda, pobyt venku – bylo to prostě .....!
2: Věci plynuly dál a my jsme začali pořádat hodně free festivalů.. Nikdy jsme nevěděli kam jdeme, neplánovali jsme budoucnost, ale občas jsme možná zahlédli houf třiadvacítek nebo něco co naznačovalo, že se něco stane, a z toho jsme teprve viděli kam nás to dostane. Nikdy nepředvídáme kam půjdeme, prostě následujeme vibrace, následujeme dobrý pocit a jdeme s ním.
1: A většinou je zrovna v prostoru nějaká třiadvacítka....
2: Hodně lidí se divilo, proč jsme šli a podepsali nahrávací smlouvu. Bylo to tak, že jsme pořádali pár po sobě jdoucích free parties. Jedna v Chobham Common, další v Acton Town a třetí ve Welwyn Garden city. Na každou z těchto akcí dorazili těžkooděnci, vytáhli svou výstroj, zničili veškerou naši výbavu, hodně lidí zmlátili. Nejhorší byl asi rave v Acton Town – 750 lidí bylo zraněno, zřejmě velmi vážně (jedna osoba údajně přišla o oko). V té době jsme ještě neměli žádné jméno, nikdo z médií o nás určitě nikdy neslyšel. V téhle fázi jsme si jednoduše uvědomili, že pokud nezaujmeme veřejný postoj, policie celou záležitost zamete pod koberec. Snažili jsme se dostat do médií, neposlouchali nás, zkusili jsme obvolávat nemocnice, policii, poslance, prostě dostat aspoň nějakou odezvu. Všude byly zavřený dveře. Takže jsme si namysleli, že příště až se tohle stane, to budeme muset natočit, nebo se budeme muset nějak projevit, aby náš hlas byl vyslyšen. Toto je celý motiv pro to co děláme.

Takže jste na sebe téměř museli „dát štítek“, aby se mohlo říct že něco existuje?
2: Přesně, a jeden z problémů byl, jak to udělat aniž by se tvý jméno stalo známý? Jediný způsob byl použít název Spiral Tribe, nikdo si nebere osobní zisk, nikdo k tomu nepřidává svoje jméno pro osobní zviditelnění nebo ego nebo cokoliv....
1: Není to o egu nebo osobnosti, všechno se dělá ve jménu Spiral Tribe a to zahrnuje jakoukoli kreativní práci kterou chceš. Má smysl z toho dělat nějakou dětskou frašku?
2: To je ono – nikdy z toho nemáme peníze... Celá nahrávací smlouva je postavena na těchto základech, nejsou tam žádná jména, je to Spiral Tribe, nic není připsáno muzikantům.

Takže když hrajete v rádiu, co udělá promotér s honorářem?
1: To jde prostě pro celý Spiral Tribe.
První myšlenka nahrávací společnosti není dělat hudbu pro peníze, ale vydělávat peníze na hudbu – Cash into noise. Vzor je někde na pomezí názorů punku a psychedelia. Psychedelický ideál byl, že materiální hodnoty a peníze jsou jenom fůra bordelu, a taky punk to chápe jako – „Nepotřebujeme peníze k rozbití systému“. V podstatě máme kupu lidí, kteří si nechtějí brát osobní zisk, vystavovat se pro druhé kvůli pitomým autům nebo domům, ale na druhou stranu využíváme peníze k zásobování undegroundové scény, pirátských rádií, na vydávání vlastních desek (white label – desky označené bílým proužkem), a na zřízení komunikační sít´e, pomocí které můžeme oznamovat záležitosti jako Acton Town.

A kdo to pak všechno kontroluje?
1: No, je to něco jako u kmenů Rudých Indiánů, kdy někdo vejde dovnitř a oni okamžitě vědí k čemu je povolaný – někdo bude určen pro hudbu, někdo chce být spisovatelem, tak se tomu začne věnovat, protože cítí, že v tu chvíli se to má udělat.... Je to všechno o pozitivním myšlení.

Ale co se stane když někdo napíše něco co reprezentuje Spiral Tribe a vy s tím nesouhlasíte?
2: Co... O čem to mluvíte, nevím jestli si ted´ rozumíme...

Míním tím, že nemáte žádné hlavní vůdce ani nic podobného, tak kdo rozhoduje o tom co se dá na desku a vydá?
2: Je to hodně volný....
1: Prostě následuješ svý vibrace, tak nějak s nimi jdeš – věci se časem samy vyjasní.
2: Myslím si, že nejlepší odpověd je ta, že jsme se nikdy nemuseli potýkat s takovým problémem, protože všechno co se událo, se stalo tak přirozeně, že jsme o tom ani nemuseli uvažovat.

Jak můžete vědět jestli někdo tento týden nepůjde a nevydá bílý label s tím, že tohle je Spiral Tribe?Nejste ve velkém ohrožení ze strany hromady lidí, kteří by to udělali?
1: Upřímně řečeno, kdyby se to stalo, byli by v právu, to je to o čem tohle celé je. Takže to může jít dál, popřípadě můžeme mít celou zemi co se rozhodne být Spiral Tribe....
2: Ne, všechno se to navrací k vibraci,vlně, tvému pochopení vibrace, lidi můžou říkat že jsou Spiral Tribe, ale uvažujte na vteřinu o karmě – když to budou dělat pro peníze nebo svoje ego, pak to bude právě jejich karma která je dovede k zániku.

Myslíte si, že budete schopni držet se toho všeho?
1: Jo, dokud si dokážeme udržet ten stav „žádná jména, žádné tváře“. Víte co, naše fotky jsou bez výrazu, tmavé brýle, žádné rysy, nikdo tě nemůže rozpoznat, žádný idol...
2: Chtěli bychom vidět každého jak si vydává svůj vlastní white label. Věc, která v těchto dnech osvobozuje tuhle konkrétní část undergroundové scény, techno, nebo cokoliv, je třeba sampler, počítač Atari, DAT (Digital tape recorder, mašina,která uloží digitální informace – např.mix, na magnetovou pásku, pozn.překl.), videokamery. Smysl je v tom, že v současné době je technika poměrně levná a dostupná, a lidé zakládají svoje vlastní pokojová studia. Když tvým motivem nejsou peníze nebo ego a vše co chceš je vydávat muziku, můžeš to udělat aniž bys šel do nahrávacích společností. Jediný důvod proč nahráváme ve studiích je ten, že jsme byli biti policií a uvědomili jsme si, že vyčníváním se můžeme určitým způsobem chránit. Ale pokud se stane, že chceš jenom vydat nějakou muziku ryze z hudební příčiny, není už důvod jít do nahrávací společnosti – zjistili jsme, že pořád dokola jenom podvádí.

Nemůžete to aplikovat na jakémkoliv druhu hudby?
2: No, můžeme, ale nahrávat živě s kapelou je mnohem těžší a dražší než to dělat s počítači....

Já s tím nesouhlasím ( Později jsme vedli diskuzi týkající se tohoto tématu a došli jsme k závěru, že můžete dělat „konvenční“ hudbu za levno – dokázat to mohou mnohé demo nahrávky dostupné na stránkách Organ, podívejte se na výborné demo nahrávky Anorak Lovechild, které byly vytvořeny za pomoci levnější techniky než je DAT a počítač. Nebo třeba první demo od Sabbathů, 4 tracky nahrané live v garáži na zastaralé technice. A je to mnohem lepší než věci, co nahrávali v nahrávacím studiu, podívejte se na cokoliv – Oroonies, starší Ozrics, nahrávky od Webcore, dema od Wolfsbane široce uznávaná jako lepší než jakékoliv jejich album, až směrem k DIY kultuře a energii..... NEPOTŘEBUJETE kvalitní DAT kazety, udělejte nahrávku a prodejte si ji sami, nepotřebujete nahrávací společnost ale vlastní kreativní sílu a vše ostatní bude následovat....zeptejte se Ozrica Tentaclese...A ted´ zpátky k rozhovoru)

2: V podstatě je technika jednoduše dostupná, nemusí to být pro techno, můžete ji využít pro rock, cokoliv, nezáleží na tom jaký druh muziky děláte, za předpokladu, že ji děláte pro hudební účely a ne pro vlastní ego a peníze...
1: Celkový motiv je víceméně nevydělávat prachy ale být kreativní.

Takže základní slovo, které to vše obklopuje je naše oblíbené TVOŘIT
1: Jo! Organický, popisujeme naši hudbu jako „terra-technic“, kdy terra znamená planetu Zemi.
2: Je to možná technologie, pokroková forma, ale je to pořád hluboce zakořeněno v zemi, roste to, hýbe se to společně s přírodou, ta síla, ta energie. Ted´ nastal čas abychom se všichni sjednotili – nehledě na to, jestli máš rád/a hudbu nebo ne, podívej se co dělá hudba, spojuje hodně lidí dohromady. Podívej se napříč svou zemí, podívej se do Ruska, Ameriky, Německa, po celém světe..... Techno, nebo house když chceš, je ta nová muzika, která nebyla zastavena, zlomena, zametena pod koberec, prodána – spojuje spoustu lidí dohromady ve formě psychického uvědomění.
3: Třeba irská rave kultura, techno kultura, festivaly tam pokračují dál, dávají katolíky i protestanty dohromady zatímco 200 let politiky to nedovedlo.. Koneckonců když to dokáže tahle hudba, na co pak potřebujeme ty lidi v kvádrech ?

Tyhle věci se dějí když se lidé dají dohromady a komunikují, např. Stonehenge festivaly na počátcích 80.let. Já (Sean) jsem zavítal na Stonehenge kvůli Hawkind, nevěděl jsem o žádných alternativách, energiiích, mezilidské komunikaci...K těmhle myšlenkám jsem se dostal skrz rockovou muziku, tyhle věci šly vždycky dál, hudba je jiskra, je to o názoru spíš než muzice, je to o umění komunikovat.

1: Přesně tak, a co zakázali a zakazují i ted´? Akce, venkovní festivaly – dobře, je tady Stonehenge, ale jsou i jiné festivaly... Lidi co navštěvují tyhle párty, malý děcka, který nikdy ani nevypadly ze zasranýho věžáku v Londýně, prostě si jenom zajeli na párty a dostali se na open airy, aby poznali. Jak můžeš vědet, co se děje, při tancování v místní diskotéce a kupování svýho recyklovanýho toaletního papíru, dokud neodejdeš tam ven, do toho všeho a doopravdy neprožíváš.... Víš co tím myslím? Opravdu poznat jak krásná je naše planeta....
2: Máš pravdu, třebaže to není hardcore, je to underground.

Lidem se nelíbí tahle poměrně nedávná invaze techno sound systémů na festivaly, protože z nich vytlačují živé kapely.. Taky si myslím, že spousta lidí je odrazena myšlenkami techna, protože uslyšeli jen tu trapnou hudbu, která nemá s undergroundem nic společného a je dokola omílaná komerčními médii..
1: Jo, jo, to je rave.
3: Celá rave scéna propukla kolem r.1988, nejprve acid housem, později po roce 1989 to přešlo do jakési formy ravey-ravey kultury. Nahrávací společnosti, které viděly, že se tak děje ve velké míře, se o to začaly zajímat a začaly tvořit takovou hudbu ještě víc – např. Bizzare Inc., N-Joi a další, kteří se objevovali v hitparádách... Tady kolem je hodně dětinských sraček, ale underground vůči tomu zaujímá více dospělou pozici, snaží se to stlačit zpátky, udělat to tvrdší, hrubější, horlivější, vytáhnout z toho čistý základní prvek, přírodní sílu. Protože když se podíváme na ty věci co trůní v hitparádách, vidíme že na nich není nic čirého, neporušeného, ani nic realistického, je to opravdu jenom kopa starýho komerčního smetí vychrlenýho ze sampleru. Podívejte se ted´ na techno, acid music, věci vycházející na novém Spiral Tribe EP. Je to ve svý podstatě čistý jak ***! Už nemůžete dostat nic víc.

Jak bys popsal vaši hudbu pro lidi, kteří o tom tedy nic neví?
2: Můj názor je ten, že se naše hudba navrací zpět k energii a podobným věcem – podívej se na různá antická náboženství, mnoho z nich bude mluvit o primárním tónu z něhož vychází všechna energie, síla a život. Energie je něco, co se přetváří z jedné formy do druhé, projevuje se jako životodárná síla... V současné době v západních zemích nastolili disharmonii do svý hudby - všechny ostatní kultury používají rytmus jako základní prvek ve svý hudbě, harmonie je řízená rytmem, spíš než harmonie ovládaná melodií.... Když si projdeš západní historii, dostaneš se k roku kdy napsal Stravinsky skladbu „The rite of spring“ (Svěcení jara) a poprvé, na období asi 200-300 let získal znovu rytmus rovnováhu. Poprvé mělo premiéru v roce 1913. Přišlo tam hodně vlivných a uznávaných lidí. Při poslechu týhle rytmický hudby začali dělat výtržnosti a zdemolovali budovu. V celý historii je rytmická hudba nazývána jako „d´ábelská“, kvůli síle kterou má. Ale co se pak stane? Vezmou hudbu, zjemní ji a zevšední, udělají z toho komerční věc. Jak začne jít o zisk už to není ono, je to špinavý. Nejde jenom čistě o hudební stránku a zvuk, důležitý je postoj skladatele – pokud jde vyloženě o hudbu a není v tom žádná jiná příčina, pak je ta hudba pravá a čistá. Pokud to někdo dělá jenom pro svoje sebevědomí nebo peníze, hudba se stane špinavou a její energie se vrátí v životním koloběhu zpátky a znečistí Zemi. Proto je naše planeta tak strašně špinavá a zničená.

Myslíte si, že dokážete udržet při tvorbě hudby nebo jiné vaší iniciativě pryč to ego a sobectví o kterém byla řeč?
2: No, snažíme se co to jde, nikdo z naší skupiny nedává své jméno ke skladbám atd......

Ale my jsme si všimli před pár týdny pár lidí, kteří zveřejňovali svá jména ve spojitosti se Spiral Tribe. Hodně lidí, kteří se vynořili z éry 60. a 70.let si najednou dali svá jména na plakáty. Co se to děje?
1: Jde o album, který vydalo Evolution*2. Jsou to lidé, který máme moc rádi, chápete co tím myslím.....Absolutně jim důvěřujeme, věříme v to co dělají a prostě jsme přidali track na jejich album.

To je v podstatě Fraser Clark?*
3. Jo, to je on. Víme o Fraserovi už nějakou dobu a některý ty jeho guru haluze a věci, který ho napadají se nám zdáli tak trochu.....hm.... Ale známe ho už delší dobu, objevil se a pořád je ještě na scéně....

Nemám nic proti jeho osobě, spíš mně přijdou podezřelé některé věci, které prohlašuje, nejsem si jistý jeho pohnutkami. Nevěřím starým hippíkům z 60.let, nevěřím elitářským záležitostem alternativní kultury, zdá se mi jako by to celé bylo o tom být jedním z těch mála´. Zkušenost mě naučila nevěřit nikomu. Je to pěkné vidět novou energii vloženou do undergroundu...
2: Za prvé, rave scéna byla poháněna lidmi, kterým šlo o peníze, všechny párty byly jenom byznys a když přišli zákony, které zakazovaly pořádat takové akce, hodně lidí přešlo na legální akce, čímž jednoznačně ukázali svůj postoj. Nejlepší věc, která přišla od autorit byla ta, že jejich snahou vymýtit tuhle scénu vznikla nová skupina párty organizátorů, kteří prostě přišli a udělali akci, ne pro peníze nebo vlastní užitek, ale čistě kvůli tomu, že tuhle hudbu a vše kolem milují a chtějí kousek svobody. Nebrodili bychom se všema těmahle sračkama jenom proto, abychom vytloukli nějaký peníze.
Zpátky k tvé poznámce týkající se ega. Problém je ten, že jakmile jednou objevíš tu vlnu, vibraci, můžeš to bud´ vzít naprosto egoisticky a všechno si to nechat pro sebe nebo si můžeš myslet, „tak, já už jsem poznal/a, ale jak bych si mohla roztřídit a zařadit všechny ostatní?“. To je jedna z věcí, který mě strašně štvou, když travelleři nebo jiní lidi nesnášejí a odmítají všechny ravery, kteří přijdou na párty nebo festival, protože třeba nikdy na ničem takovým nebyli a neví jak to tam chodí. Pointa spočívá v tom, jak můžete od těchto lidí očekávat, že přijdou na to, o čem tohle je, dokud si ani jednou nevyrazí někam na venkov na open air? Musíte si uvědomit, že každý má nějakou svou vizi o budoucnosti, ale musíš se co nejvíc snažit dostat ostatní z měst a ukázat jim jak se věci mají.
1: Což je v současné době docela problém...Lidé, ke kterým bychom chtěli doopravdy proniknout jsou policajti. Neměli jsme s nimi žádné problémy na festivalech při osobním individuálním kontaktu, stáli poblíž a poklepávali nohama, pěknej kousek přesčasu, seděli opodál a poslouchali muziku, na Castlemortonu hráli baseball. Ale když se jich někdo na něco zeptá? To už je problém. Byl bych rád kdyby někdo povstal a odpověděl na pár otázek.
2: To je další důvod proč jsme se chtěli dostat na veřejnost, protože pak se můžete začít ptát, a nakonec někdo bude muset odpovědět když se to bude pořád omílat dokola.

...


Spiral Tribe nevzešli z rockové kultury, která za sebou už měla léta pořádání festivalů, byly to roky, během kterých se udělalo mnoho chyb, vypracovaly se mnohé strategie a hodně autorit bylo poníženo. Spiral Tribe vypadali, že byli opravdu překvapení z toho, jaké nepřátelství k nim někteří lidé chovají. Když jsme upozornili na to, že techno/rave aparatura může zničit akce a festivaly, tím že přehluší zvuk všech ostatních, jeden z nich řekl: „No, tak at´ si pořídí lepší výbavu!“ Takové postoje (nebo odpovědi, protože tady byly osobní názory každé osoby) mohly napomoci k rozpadnutí... rozpadnutí a ovládnutí...Což je jednou ze zbraní těch, kteří se snaží zastavit shormažd´ování lidí pro svobodu myšlení, free hudby, volné komunikace....Festivaly dokážou poskytnout inspiraci. Spiral Tribe namítají, že jejich domorodé rytmy fakticky lidi sbližují a soustřed´ují energie. Je to pěkné vidět lidi z house/techno/rave kultury myslet o věcech, zajímat se a otevírat dveře druhým lidem. Tři lidé ze Spiral Tribe, se kterými jsme mluvili byli velmi autentičtí, zaujatí, otevření lidé, kteří reagovali na naše hlediska, podobně jako my na jejich. Upřímně věří tomu, co dělají. Ostatní členové se potulovali kolem, dovnitř a ven, atmosféra byla skvělá, jsou to lidé co objevují věci, chrlí nápady. Jestli je zatím vším nějaký skrytý plán? Nebo ne? Každopádně je to prostředí s dobrými lidmi. Na všechno se zeptej, ptej se nás, ptej se jich... Počáteční bod je komunikace a kreativita..... To je místo, kde začínáš hledat otázky i odpovědi.


Poznámky:
*1 Canary Wharf je velké finanční centrum v Londýně. Má tam zastoupení spousta bankovních domů, jako např. Bank of America, Barclays, HSBC, Lehman Brothers, Citigroup a další. Také tam mají svoje kanceláře mediální společnosti jako The Telegraph, Daily Mirror, Reuters a další.
*2 Evolution:britský undergroundový magazín
*3 Fraser Clark je starší skotský zippy, který se zabýval travellerskou a rave scénou. Byl vydavatelem časopisu Evolution a Encyclopeadia Psychedelica international (EPi), kde poprvé zavedl pojem zippy. Zippies můžeme označit jako lidi, v nichž se spojují myšlenky hedonismu britské taneční scény, pohanské spirituality, pouliční „cyber tech“ scény, postpunk anarchistů a go-for-it entrepreneurismu (entrepreneurismus je názorový směr a způsob života použitelný na jakékoliv ekonomické aktivity. Není to, jak si mnozí myslí, o vydělávání peněz nebo zakládání podniků. Žijeme na planetě s docházejícími a některými neobnovitelnými surovinovými zdroji, a proto se lidstvo může udržet jenom neustálým přísunem inovace a kreativity, ne jenom pro osobní užitek ale pro dobro všech). Také byl jedním ze zakladatelů klubu Megatripolis v Londýně, zippy doupěte, nazývaného v době svého rozkvětu jako nejlepší klub v Londýně. Megatripolis byl průkopníkem Parallel University, jehož myšlenkou bylo nabízet rozhovory s filozofy, vědci a různými aktivisty (spolu s podporováním literatury) pro lidi navštěvující párty, za doprovodu hudby v pozadí.

Z anglického originálu přeložila dagga@email.cz

—————

Zpět